Jakie zamienniki cukru najlepiej stosować?

4 września 2018

Biały cukier często ma dość negatywny wpływ na zdrowie. Oprócz wysokiej kaloryczności może zaburzać też wytwarzanie insuliny, które z kolei prowadzi do cukrzycy. Ponadto biały cukier może mieć też zły wpływ na stan uzębienia – tworzenie się dziur w zębach i rozwój próchnicy. Warto więc unikać go w swojej diecie, zamiast tego sięgając po zdrowe zamienniki.

Miód

Miód świetnie sprawdza się jako zamiennik cukru. Bez przeszkód można nim słodzić kawę i herbatę, a także dodawać do ciast i przetworów. Stosuje się go głównie ze względu na wysoką zawartość substancji odżywczych. Miód nie będzie jednak odpowiedni dla osób przestrzegających ścisłej diety niskokalorycznej. Posiada on bowiem indeks glikemiczny zbliżony do cukru, a więc jego kaloryczność jest niemal taka sama.

Stewia

Bardzo popularny zamiennik cukru, najczęściej sprzedawany w kompaktowych tabletkach. Stewia jest niezwykle wydajna, nie posiada też kalorii, przez co jest idealna dla osób cierpiących na cukrzycę czy przebywających na diecie. W wygodny i wydajny sposób można ją stosować do słodzenia napojów, jednak nie sprawdzi się jako dodatek do ciast.

Ksylitol

Ksylitol, czyli cukier brzozowy, to obecnie dość popularny zamiennik cukru. Posiada około 40% mniej kalorii niż cukier, przez co jest idealny dla osób przechodzących na dietę. Jego smak odrobinę odbiega jednak od cukru, jest też mniej wydajny. Z używaniem ksylitolu należy też uważać i nie przekraczać dziennej dawki, zwłaszcza na początku stosowania. Spożyty w zbyt dużej ilości, cukier brzozowy może wywoływać efekt przeczyszczający.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *